+31 6 83 16 67 33 [email protected]

In nieuwe wijk Fabriekskwartier Tilburg hoort delen erbij

Toekomst Fabriekskwartier Tilburg

Bepaald geen straatje, stoepje, huisje, wel de nodige bomen. Bewoners van autoluw Fabriekskwartier Tilburg Piushaven moeten bereid zijn te delen. ,,We hopen mensen te trekken met hart voor het milieu.”

Het wordt geen standaardwijkje dat de komende jaren gaat groeien op de zuidoever van de Piushaven. Auto’s zijn er zo goed als weggedacht, de steegjes en parkjes die robuuste woongebouwen aaneensmeden zijn groen van gevel tot gevel. Voor zover er privé-tuintjes zijn, kiezen bewoners uit vooraf ontworpen modellen.

Zeker, je kunt straks op jezelf wonen in Fabriekskwartier Piushaven, het wijkje van 300 tot 350 woningen dat ontwikkelaar Triborgh op en rond de huidige terreinen van de busremise en de kringloopwinkel van La Poubelle realiseert. Maar delen hoort erbij: openbaar gebied wordt collectief eigendom, gemeenschappelijke ruimten, maar ook een aantal elektrische auto’s.

De hoop is zelfs dat vierwielers er in de verdere toekomst alleen nog op afroep verschijnen, vanaf parkeerterreinen aan de stadsrand. ,,Parkeerterreintjes in de wijk kunnen dan verkleuren tot speelplekken”, zegt wethouder Berend de Vries (D66, Wonen). Voorlopig is parkeerruimte nog nodig, al wordt 0,5 à 1,0 plek per woning hier de norm.

,,We hopen mensen te trekken met hart voor het milieu”, zegt Triborgh-directeur Chantal Gulickx. Fabriekskwartier wordt all electric: geen gasaansluiting meer. Maar ook biodiversiteit en klimaatbestendigheid krijgen volop aandacht in het koersdocument dat Wissing Ruimtelijke Denkers uit Rotterdam in samenspraak met Triborgh en de gemeente opstelde. Bestaande bomen en groen vormen de basis voor inrichting van het openbaar gebied.

Karakteristieke panden in Fabriekskwartier Tilburg

Grote delen zijn al in bezit van Triborgh, zoals de locaties van de Rooi Pannen aan de Fatimastraat, de busremise van (nu) Arriva en La Poubelle. Met beide laatste organisaties is de gemeente in gesprek over een andere plek. Twee karakteristieke panden aan de Havendijk en één aan de Fatimastraat blijven en geven karakter aan de jonge wijk. ,,We hadden er wel meer gewild”, zegt Gulickx.

Het duurzame karakter gaat hand in hand met stedelijke dichtheid. De basis vormen woongebouwen van drie/vier lagen, in het binnengebied komt her en der een hogere toren. Er komt een variatie aan woningtypes: appartementen, eengezins-, stads- en kangoeroewoningen (voor inwonende familie die mantelzorg behoeft). Een collectief woonproject van Kilimanjaro Wonen krijgt naar alle waarschijnlijkheid een eigen plek.

Stoer, ruw en industrieel worden leidende begrippen voor de architectuur. Triborgh – het samenwerkingsverband van de wooncorporaties Tiwos, TBV en vijf Tilburgse bouwbedrijven – verwacht in 2019 te kunnen beginnen met het eerste van acht of negen ‘plots’. Dat gebeurt naar alle waarschijnlijkheid aan de kant van de Fatimastraat waar het Rooi Pannenterrein al braak ligt.

STEPHAN JONGERIUS, Brabants Dagblad 30 januari 2018